Ara

Katar'da Çağdaş Sanat

"Katar'da Çağdaş Sanat" konuşması, Poedat Konferansı 2018 kapsamında Beyrut Amerikan Üniversitesi yüksek lisans mezunu Aslı Altınışık tarafından sunulacak. 21-23 Aralık tarihleri arasında Studio-X Istanbul'da düzenlenecek olan Poedat Konferansı 2018, değişik üniversitelerden ve kentlerden gelen gençleri birleştirecek ve özgün araştırmaların paylaşılmasını amaçlıyor.



22 Aralık 2018 Cumartesi günü 14:35 – 14:55 arasında gerçekleşecek "Katar'da Çağdaş Sanat" konuşmasının tanıtım metni şöyle:

" Paul Cézanne'ın İskambil Kâğıdı Oyuncuları isimli tablosu 2012'deki bir müzayedede Katar'a yaklaşık 300 milyon dolara satılarak o zamana kadar satılan en pahalı tablo olmuitu. Bir yıl sonra Katar Emiri Şeyh Temim'in kız kardeşi Şeyha Mayasa, ArtReview'ın "Power 100" isimli listesinde güncel sanat dünyasının en güçlü ismi seçildi. Zengin doğalgaz rezervleri sayesinde kişi başına düşen gelirin en yüksek olduğu ülkelerden biri olan Katar, benzeri girişimler ile geçtiğimiz yıllardan beri sanat dünyasının gözü önünde. Ülkenin ve Şeyha Mayasa'nın uluslararası görünürlüklerini arttırması Katarlı sanatçıların işleri ile değil, meblağların rekor seviyelerde olması sayesinde oldu. Bu durum Katar'da çağdaş sanat üretimi olmadığına yönelik bir düşünce uyandırsa da, arşivler Katarlı sanatçıların 1950'lerden itibaren aktif olduklarını gösteriyor.

Katar'da güncel sanata dair yapılan tüm girişimler, Şeyha Mayasa'nın başında oldugu Qatar Museums (Katar Müzeleri) catisi altinda gerceklesiyor. Qatar Museums kendini bir kültürel kuruluş olarak tanımlasa da, Şeyha Mayasa'nın Katar'ı yöneten hanedana mensup olması Qatar Museums'ın statüsünü muğlaşlaştırıyor. Şeyha Mayasa kişisel zevk ve isteklerini meşrulaştırmak adına Qatar Museums'dan ve oradaki pozisyonundan istifade mi ediyor yoksa kurum başındakı kişinin kararlarından ziyade devletin kültür politikalarını icra etmeyi mi hedefliyor? Bir başka deyişle, mutlak monarşide kuruluşların faaliyetleri hüküm süren ailenin istekleri doğrultusunda mı belirleniyor yoksa faaliyetler kısmen de olsa hanedandan bağımsız mı şekilleniyor? Sorunun cevabı Qatar Museums'ın karar alma dinamiklerine ışık tutuyor; bu önemli bir nokta, zira Katar'dakı sanat üretiminin fırsatlarını da engellerini de Qatar Museums oluşturuyor.

Sunum, Katar'da çağdaş sanat üretimini ele alacak; sanat üretiminin desteklendiği kadar yönlendirildiği ve engellendiğini ileri sürecek. İlk bölüm Katar'da çağdaş sanatın yakın geçmişini inceleyecek. Katarlı ve Katar'da çalışan sanatçıların yanı sıra ülkedeki çağdaş sanat koleksiyonerlerini de ele alacak. İkinci bölüm ise Katar çağdaş sanatına yön vermiş kurum ve kişiler üzerinden mutlak monarşide sanatın bağımsızlığını tartışacak. "

Konferans ücretsiz, biletsiz, rezervasyonsuz olarak gerçekleşecek. Bilgi ve program için Poedat Kollektif'in web sitesinden detayları inceleyebilirsiniz.